Weblog o tvorbě stránek

Weblog nejen o tvorbě stránek a internetu

27.06.2012 Autor: Jiří Chabera Zpět

Statické či dynamické www stránky?

Tvorba www stránek Nové stránky dnes přibývají jako houby tehdy po havárii v Černobylu. To jste mohli jít na houby do lesa s nůší a kosou. Dnes se podíváme na různé typy webových prezentací podle možnosti správy. Nejdříve si však ujasněme co se pod těmito magickými slůvky skrývá.
 
Jak je již patrné z nadpisu článku, typy www prezentací dělíme na tzv. statické a dynamické.
V počátku internetového temna vládly světu právě stránky statické, ale abysme se dostali k jádru věci, jsou to stránky, které jsou napsány, či vygenerovány do HTML značkovacího jazyka a umístěny na webhostingu webového serveru. Nepotřebují databázi a proto je i cena za webhosting zpravidla levnější. I jejich samotná výroba bývá levnější, ale nemusí to být vždy pravidlem. Na první pohled by se zdálo, že tedy statika "dobrá" "levná" .. ale.. na konci je právě to jedno veliké ALE..

Fajn, ušetříme za výrobu stránek, necháme si udělat levné "statické" stránky a hřeje nás u srdíčka, jak jsme levně pořídili, ovšem do okamžiku, než potřebujeme z nějakého důvodu obsah stránek změnit. Tady nastává problém, někdo to musí udělat za Vás, protože i kdybyste moc moc chtěli tak nemůžete. Statické stránky totiž nemají to podstatné a tím je administrační část pro editaci(úpravu) stránek uživatelem.

Situace:
Co nejrychleji potřebuji umístit na stránky nový produkt o který je zájem, nejlépe hned, volal potenciální zákazník, chce vidět foto, popis, technické údaje produktu, či služby.
Nastává tedy situace kdy voláme, píšeme svému webmasterovi: Dobrý den, nutně potřebujeme přidat produkt na stránky, nejlépe hned.. ale musí se ručně upavit kód a dostanu se k tomu až za týden bla bla.. bude Vás to něco stát..
Položme si tedy otázku: Skutečně jsme ušetřili? Odpovězme si: nikoliv. Za každou takto provedenou úpravu na stránkách budeme platit a platit, úpravy nebudou prováděny ihned, je totiž potřeba ruční zásah do zdrojového souboru, upload a ruční převzorkování obrázků a jak už to zpravidla bývá často i se spožděním.

Řešením jsou stránky dynamické.
Stránky jsou takzvaně postaveny na scriptovacích jazycích (nejčastěji PHP,ASP) v kombinaci s databázovými úložišti. To nám technicky umožňuje mít možnost tzv. vlastní administrace obsahu stránek. Příkladem mohou být hotové redakční-publikační systémy a moderní web se prakticky bez těchto vymožeností neobejde. Nemusí se vždy jednat o hotové řešení, mohou to být i stránky vyrobené na "míru".
Pokud máte k dispozici takový systém, není problém během několika málo minut jednoduše změnit obsah Vašeho webu. Pořizovací cena za takový systém je zpravidla vyšší, než u stránek statických, nicméně je to tak trochu investice do budoucna. Nemusíte totiž každou úpravu obsahové části webu platit, zkrátka si změnu uděláte sami. Výrazně se tak snižují náklady na aktualizaci stránek. Aktualizace lze provádět i větším množstvím "oprávněných osob" z více míst.

Statické stránky výhody:
- levné pořizovací náklady
- vhodné např. pro mikroweby (podpůrné stránky)

Nevýhody:
- další finanční náklady na aktualizaci stránek
- delší časová prodleva aktualizací (závislost na další osobě - webmaster)
- roboti vyhledávačů je více považují za "ležáky"

Dynamické stránky výhody:
- žádné další, nebo menší pořizovací náklady za aktualizace stránek (vyjma poplatků za webhosting případně domény II. řádu)
- jste neomezeným pánem obsahu Vašich stránek
- aktualizace stránek kdykoli a odkudkoli, změny se ukládají ihned
- díky editačnímu uživatelskému prostředí nepotřebujete programátorské znalosti
- lepší spolupráce Vašich stránek s roboty vyhledávačů
- mnoho vylepšených funkcí oproti statice. (statistiky, správa uživatelů, podpora SEO a další..)

Nevýhody?:
- vyšší pořizovací cena, která se však do budoucna několikanásobně vrátí.
- Už se nemůžete vymlouvat.

Dynamické stránky s redakčním systémem umožňují neomezený počet změn obsahu stránek a proč je dobré často měnit obsah si rozebereme v některém z dalších článků.

Autor: Jiří Chabera

nahoru


+420 605 898 007

Jméno:

Heslo: