Weblog o tvorbě stránek

Weblog nejen o tvorbě stránek a internetu

27.06.2012 Autor: Jiří Chabera Zpět

Milovaní i nenávidění vyhledávací roboti

Tvorba www stránek Vyhledávací roboti jsou ať chceme či nikoliv, důležitou součástí prostředí internetu. Dnes si povíme co jsou vůbec zač a jaký vliv mají na úspěšnost - neúspěšnost našeho webu ve vyhledávacím prostředí.

Co jsou zač a kde se vzaly?
Jsou to programy vyvinuté společnostmi provozující (větší) internetové portály. Nejznámějšími portály jsou v našich končinách Google, Seznam, Atlas, Centrum, Jyxo a mnoho dalších. Tito mají své tzv. vyhledávací roboty.

Co roboti dělají a proč?
Roboti, nespí, nejí, neodpočívají, neberou si dovolenou, jsou nenasytní, neberou úplatky ani zajatce.. Neúnavně procházejí obsah celého internetu, čtou a ukládají si do své databáze informace ze zdrojových kódů, které na webových stránkách naleznou. Opakovaně se vrací na již navštívené stránky, indexují, porovnávají předchozí obsah stránek a zjišťují zda se něco od minule změnilo, nebo je něco nového.
Jsou již natolik chytří, že sami rozpoznají tematický obsah či jazykovou verzi stránek. Roboti dokážou Vaše stránky vynést do nebes a zároveň také poslat na dno oceánu, pokud se jim něco nelíbí.
Cílem jejich snažení je získat informace natolik, aby bylo možné určit důležitost www stránek. Od toho se totiž odvíjí přímá souvislost s pozicí Vašich stránek ve vyhledávači (google,Seznam.. ) po zadání hledaného výrazu do vyhledávacího pole. Obecně platí, čím vyšší známku v hodnocení od robota získáte, tím větší šanci má Váš web, aby na něj návštěvník přišel. Důvod je zřejmý, čím výš se budete zobrazovat ve vyhledávači, tím je větší šance, že na Váš web někdo "klikne".. k čemu by nám byly stránky, když o nich nikdo neví.

Kladných kritérií podle kterých roboti "hodnotí" Vaše stránky je více, řekněme si ty nejdůležitější:

- Časté aktualizace stránek:
čím častěji, tím lépe. Souvisí s předchozím článkem o redakčních systémech umožňujících kdykoli stránky aktualizovat vlastními silami, bez zásahu webmastera. Robot zjistí, že se na stránkách něco děje a vyhodnotí stránky tak, že mají vysokou informační hodnotu.

- Správné psaní textu:
roboti mají raději více textu než méně a texty jsou pro ně potrava. Nezapomínejte na nadpisy a nepřehánějte to s klíčovými slovy. Nepoužívejte slova související s nejtarším řemeslem světa, roboti je poznají a nelibě to nesou. Při psaní textů nezapomínejte na živé čtenáře, nepište text pouze pro roboty.

- Získávejte zpětné odkazy:
získejte co nejvíce zpětných odkazů a sami odkazujte na stránky, které na Vás odkazují. Roboti dokážou zjistit všechna vzájemná propojení a hodnotí to velmi kladně. Ideální je propojení s tematicky příbuzným webem. Těmto propojením roboti přikládají velikou váhu a důležitost.

- Správná struktura kódu:
Pokud používáte některý z redakčních systémů, o správnou strukturu se starat nemusíte, systém vše sám zařídí. Při statice je potřeba dodržovat pravidla pro správnou strukturu.

- Mapa stránek
Jistě jste se setkali na mnoha webech se sekcí "mapa stránek" či "website". Pokud máte tu možnost, na svých stránkách použijte. Mapa stránek má velký význam jak pro samotné návštěvníky, zároveň však představuje vhodnou potravu právě pro roboty.

Je tedy zřejmé, že hodnocení Vašich stránek podle informací získaných roboty je klíčem k Vašemu úspěchu, zejména pokud na internetu podnikáte.

Autor: Jiří Chabera

nahoru


+420 605 898 007

Jméno:

Heslo: