Weblog o tvorbě stránek
Weblog nejen o tvorbě stránek a internetu
27.06.2012 Autor: Jiří Chabera Zpět
Mikrostránky - neboli microweby používat nebo ne?
Co jsou mikrostránky ? Mikrostránky, neboli také microsite jsou v podstatě webové stránky jako každé jiné, bývají však zpravidla zaměřeny pouze na jedno, nebo skupinu podobných klíčových slov. V praxi to znamená propagaci určitého typu zboží, služby nebo tématu. Toto řešení je vhodné tam, kde není možné např. na hlavních firemních stránkách dostatečně dané téma zvýraznit, nebo firemní web nemá právě nejvhodnější název vlastní domény takový, aby obsahoval potřebné klíčové slovo, neboť na klíčovém slovu v názvu domény velmi záleží.
Mikrostránky se často používají k posílení důležitosti vlastních hlavních stránek tak, že vytvoříme rodinku vlastních mikrostránek, z nichž pak vedou url odkazy na hlavní web a předávají tak získané ranky, nebo jen prostě informace. Máme tak jistotu, že na náš web vedou skutečně kvalitní odkazy, nad kterými máme plnou kontrolu. Pozor však, nic by se nemělo přehánět, počet mikrostránek by se musí pohybovat v nějakém rozumném počtu a každá z mikrostránek musí mít jiný, tzn. unikátní a přirozený obsah. Vyhledávací roboti by mohli vyhodnotit Vaše mikrostránky jako url spam a udělit penalizaci. Např. u rodinky deseti mikrostránek s unikátním obsahem každé z nich toto jistě nehrozí. Nezapomínejme, že stránky které tvoříme pro živé lidi, musejí mít také nějaký smysl a informační hodnotu, jinak se jedná pouze o "SEO prasárnu" a to za každou cenu přece nechceme.
Mikrostránka tedy obsahuje texty, obrázky, odkazy, zaměřené svým obsahem a povahou na jeden určitý typ produktu. Na závadu není vícestránková mikrostránka, její hlavní tematický obsah by se však do dalších kategorií webu neměl rozmělňovat, aby nedošlo k tříštění váhy klíčových slov. Pokud se rozhodneme pro více kategorií, mohou jimi být například kontakty, objednávkový formulář, otevírací doba apod.
Zapomenout se nesmí na vhodný titulek stránky, správnou strukturu dokumentu, (sémantiku), nadpis první úrovně H1, podnadpisů H2, H3, keywords a ostatní důležité metatagy v hlavičce dokumentu. U mikrostránek je také velmi důležitý jejich validní (x)HTML kód. Neměly by chybět alty u obrázků a titulky u odkazů, což je ale samozřejmostí při tvorbě jakýchkoli webových stránek.
Mikrostránku je možné postavit i na doméně III. řádu, větší váhu však bude mít doména řádu druhého v kombinaci s klíčovým slovem v názvu domény. V případě krátkodobé propagace výrobku volíme raději doménu III. řádu, naopak pokud plánujeme dlouhodobější běh mikrostránky, je vhodnější doména II. řádu.
Mikrostránky - jak fungují z hlediska SEO?
Dostáváme se k jádru věci. Pokud jsme splnili veškeré požadavky na tématický obsah a správnou strukturu HTML dokumentu, máme našlápnuto tou správnou cestou.. Je však potřeba na mikrostránku nasměrovat kvalitní zpětné odkazy a to čím více, tím lépe. Nesmíme zapomenout i z mikrostránek nasměrovat odkazy ven, například na vlastní firemní web. Vyhledávací roboti totiž neradi chodí na stránky, které nikam neodkazují.
Pokud je tedy i obsah naší mikrostránky unikátní, vyhledávací roboti si tuto stránku najdou a zaindexují. Pozice v SERP výsledcích vyhledávání je pak ovlivněna tím, jak velká tlačenice v našem oboru je. Nezřídka se však stává, že na naše klíčové slovo vyběhne mikrostránka na lepší pozici, než vlastní firemní web, byť léta poctivě budovaný.
Je vhodné do mikrostránky umístit měřící kód, např. GoogleAnalytics, abychom mohli průběžně sledovat úspěšnost a dolaďovat samotný web za běhu.
Pokud se tedy stále rozhodujete, zda používat mikrostránky, či nikoliv, věřím, že Vám tento článek vnesl trochu světla do této problematiky a Vaše volba tím bude snažší.
Autor: Jiří Chabera
nahoru