Weblog o tvorbě stránek
Weblog nejen o tvorbě stránek a internetu
27.06.2012 Autor: Jiří Chabera Zpět
Placená reklama www stránek - jak nenaletět?
Tak jako výrobek může mít vlastní reklamu v některém z médií, tak i www stránky se mohou lépe zviditelnit na vyšších pozicích, či zvýhodněných a dobře viditelných místech formou placené reklamy. Znáte to.. Dobrý den.. jsme mobilní operátor a nabízíme Vám tarif za výhodnou cenu.. půjčku.. levnou knihu..
Ale najednou se ve sluchátku ozve: Dobrý den, nabízíme Vám lepší placenou reklamu Vaší firmy (Vašich stránek) na našem na světě jediném a nejlepším internetovém portálu či vyhledávači (o kterém jste ale v životě neslyšeli) a protože běžný FBU (Franta Běžný Uživatel) nemá ani ponětí o čem slečna operátorka hovoří, byť velmi zasvěceně, procento že podlehne je velmi vysoké. Podívejme se tomu trošku na zoubek, aby když už podlehneme, ať tedy víme proč.
Základní pravidla:
1. Určete výchozí bod do roviny podvodu a požádejte slušně "ať Vás z toho tedy vyvedou".
2. Ať zní nabídka sebelákavě, nepodlehněte napoprvé, nechte si čas, poraďte se z někým z oboru.
(Tato pravidla fungují obecně i pro nabízeče nádobí) Tyto nabídky mají jedno společné. Nabízejí placené vyšší pozice ve vyhledávacím katalogu, či fulltextu. To znamená, že pokud jste výrobce kuchyní, tak potenciální zákazník napíše do vyhledávání "výroba kuchyní" a Vaše firma vyjede na předních placených pozicích. Zní to dobře že? V čem je tedy háček? Totiž internetových katalogů (neplést s vyhledávači) oborových, regionálních, obecných jsou spousty.
Známe případy zákazníků, kteří lehce naletěli na placené pozice, ale vlastně ani sami nevěděli co zaplatili a kde.. žili v domění, že jsou na předních pozicích.. Zkrátka, využívají elementární neznalosti zákazníka k jeho "obelstění" ve stylu: "tohle potřebujete, jinak jste ztraceni". Vaše pozice je na tisícátém místě, o tom že na Seznam.cz vyjíždíte na první straně taktně pomlčí.
Osobně přiznávám, že si tyto telefonáty opravdu užívám, pokud náš zákazník napoprvé nepodlehne a nechá vyřízení celé věci na nás.
Nabídka - případová studie:
Náš zákazník předal vyřízení a posouzení této nabídky na placenou reklamu nám.. názvy záměrně neuvádíme.
Jistý portál nabízel garantovanou pozici (x-tou) na první straně v jisté oborové hodně zanořené sekci za "pouhé" 4 tisíce ročně. Po následném telefonátu jsme si nechali poslat nabídku emailem. Ta byla zdařile zpracována, tak aby bylo všem na první pohled jasné, jak strašlivou chybu člověk udělá, pokud nabídku nepřijme. Začali jsme tedy vařit z čísel, která byla v nabídce uvedená.
Firma provozuje 58 vlastních vyhledávačů (ačkoli jde skutečně o katalogy) s měsíční návštěvností dva a půl miliónu. Člověk by si řekl "ty jó" taková návštěvnost.. ale.. pomocí různých nástrojů jsme zjistili, že onen počet návštěv nejsou tzv. unikátní návštěvy, ale shlédnutí. Ve skutečnosti šlo o cca jeden milión skutečných návštěv za měsíc.. Stále vysoké číslo že? Pojďme dál..
Rozborem měřícího kódu jsme zjistili, že milionová návštěvnost se dělí mezi 58 provozovaných regionálních katalogů a návštěvnost z nich se sčítá do jediného balíku.
Průměrně tedy připadá na jeden katalog měsíčně cca 17 tisíc unikátních návštěv, což je denně něco málo přes 500 unikátních přístupů. Nějak se nám ta čísla najednou smrskla, ale ještě nejsme u konce.. Každý katalog obsahuje cca 500 oborových sekcí a podsekcí a v jedné z nich by byl "výhodný" zápis proveden. Záměrně to počítáme na jednu sekci, nabídka zněla na zápis do jedné sekce katalogu. Vypočítali jsme tedy, že odhadovaná průměrná návštěvnost je téměř nijaká. Zašli jsme ale ještě dál. V této sekci jsme si vyhlídnuli již "jejich" platícího zákazníka na první pozici a podívali do jeho veřejných (nezaheslovaných) statistik. Jeho čísla návštěvnosti potvrdily naše odhady i výpočty. Žádná ukrutná návštěvnost ani boží zázrak ze zaplaceného portálu se nekonaly. Portálová firma záměrně návštěvnost oné sekce ani neuvádí.. a dobře ví proč. Nebudu líčit, jak se tvářil marketingový manažer onoho nejmenovaného portálu při konfrontaci faktů a čísel. Myslím že už nikdy nezavolá. Je tedy zřejmé, že jde o obchod s lidskou nevědomostí. Ne každý je webovým guru a zná napříč spektrum internetu. Jsou jiné způsoby zviditelnění stránek - vylepšení pozic, mohou být levnější, někdy dokonce do určité míry i zdarma. Jedním z nich je tzv. SEO (Search Engine Optimization) česky: optimalizace pro vyhledávače.
Placenou reklamu bysme tedy měli využít až po vyčerpání prostředků levnějších a těch zdarma v případech, kdy je v oboru veliká "tlačenka" a bez placeného zviditelnění to prostě nejde. Když už, tak zvolit například vhodný typ reklamy na velkém vyhledávači (katalogu) jako jsou Seznam.cz Atlas.cz Centrum.cz Jyxo.cz a nesmíme samozřejmě vynechat Google.cz (správně jde o vyhledávač nikoliv katalog).
Správně zacílená reklama může být přínosem za levno i na některém z regionálně zaměřených portálů, je nutné posuzovat vše individuálně, ne však bez rozmyslu a zdravého selského rozumu. Nechceme tedy celoplošně zavrhnout placenou reklamu www stránek, je však dobré být obezřetný a vědět, kdy a proč ji zvolit.
Autor: Jiří Chabera
nahoru